susanjimmy.reismee.nl

En de volgende bestemming is geworden.....

Nicaragua!
Jimmy heeft de vlucht van Costa Rica naar Nicaragua in business class doorgebracht, terwijl Susan zich bij het 'plebs' mocht voegen. Een vervroegd verjaardagskado voor Jimmy zullen we maar zeggen.
We hebben er voor gekozen drie plekken aan te doen en vanuit daar dagtrips te maken. Onze ultieme manier, want met een luchtvochtigheid van 80% en 32 graden in de schaduw wil je echt niet steeds twee rugzakken op doen om op zoek te gaan naar een bus richting je volgende bestemming. Nicaragua is arm, maar volgens de statistieken het op 2 na veiligste land van (Centraal-)Amerika. Onveilig hebben we ons dan ook niet gevoeld. Voor 6 euro heb je hier een goede avondmaaltijd in een restaurant.

Click hier voor de foto's

Granada
We hebben een week in Granada vertoeft. Wat een heerlijk hotel met zwembad hadden we daar, met de meest vriendelijke mensen en hun kippen, poezen en hond Georgie (waar we regelmatig mee geknuffeld hebben en die helaas niet mee mocht in de backpack). Kleurrijke straten, kerkjes, huizen in felroze, geel, rood en wit geschilderd, op de straathoek verkopers met heerlijk ruikende BBQ's, bijbehorende reggaeton muziek, goed eten (we hebben uiteraard onze fair share aan gallo pinto en juegos weer gehad), kleurrijke chickenbussen en kleine kindjes die nieuwsgierig die rare witte/rode mensen eens goed bekeken. Wat daarnaast opviel was de hoeveelheid zwerfhonden en .. jawel.. paarden waarvan de ribben te tellen waren. Op de weg moest de bus vaak remmen voor kippen, koeien, ossen en zelfs varkens van rechts.

We hebben twee vulkanen bezocht, waarvan er eentje actief is. Vulkaan Mombacho hebben we bewandeld. Een nevelwoud geheel gehuld in mist in het begin, maar later werden we alsnog beloond met een schitterend uitzicht over Granada, Lago Apoyo en Las Isletas. Vulkaan Masaya hebben we in het donker bezocht. Bizar om aan de rand van een krater te staan en in een groot, roodgloeiend, rokend gat te kijken waarin je het binnenste van de aarde kan zien kolken.
Een vulkaanmeer was onze volgende trip; Lago de Apoyo. Lekker gerelaxt, gezwommen, drankje en eten erbij, potje gekaart, klein rondje gekayakt (het was een beetje te heet in de zon). Werkelijk verschrikkelijk..
Op de verjaardag van Jimmy een heule grote taart gehaald en onszelf en het personeel van het hotel getrakteerd op .... taart! De eigenaar van het hotel vroeg of we een fles wijn bij het ontbijt wilden als verjaardagskado voor Jimmy, maar die fles hebben we maar even bewaard voor een later moment op die dag (bij het avondeten). Verder zijn we die dag naar de premium sigarenfabriek 'Mombacho' geweest, niet verwacht dat dat zo leuk zou zijn om te zien. We kregen een privé tour door het prachtige koloniale gebouw en de kleinschalige productieruimte. Een van de 'rollers' rookte ook een dikke sigaar om te testen. Men mag onder werktijd sowieso onbeperkt roken. Een bezoekje aan de droogkamer van de tabaksbladeren gaf je het gevoel dat je zelf drie sigaren tegelijk over je longen had gerookt. Een hele intense geur en tinteling in je neus en keel.
Ons laatste uitstapje was per boot naar Las Isletas. Naar horen zeggen bestaan las Isletas uit 365 eilandjes in Lake Nicaragua die ontstaan zijn door een uitbarsting van de vulkaan Mombacho duizenden jaren geleden. We hebben 'spidermonkeys', kapucijneraapjes en velen vogels mogen aanschouwen.

Isla de Ometepe
Omdat we uit de categorie vulkanen er nog een aantal miste zijn we vervolgens naar het vulkanisch eiland Isla de Ometepe gegaan. We zaten in een eco-lodge met een werkelijk fantastisch uitzicht over de vulkaan Concepcion. De lodge lag erg afgelegen, halverwege de vulkaan Maderas en je hoorde veel vogels en brulapen (die Jimmy vond klinken als dinosaurussen ?). Erg comfortabel was het verder niet. Het 'eco-toilet' (de ouderwetse poepdoosch) was bij ons niet favoriet. De 'gekookte' eieren bij het ontbijt hadden een erg hoog salmonella gehalte en citroenen als fruithapje vonden we ook wat bijzonder. Daarnaast verdient de fotograaf van dit hotel een lintje voor zijn photoshop werk van de kamer en het zwembad op booking.com.. We besloten wat eerder weer naar het vasteland te vertrekken.

Nabij San Juan del Sur
Tja wat hebben we daar gedaan? To be honest... genoten van het privé-(zwem)paradijs en geluiwammest (nee, dit is geen WERKwoord)! O ja en wat Spaans geoefend en uiteraard deze blog geschreven. Hard werken hoor!

Woensdag gaan we op weg naar Costa Rica waar onze eerste stop een chocolade-boerderij zal zijn!

margo.van.den.eerenbeemt@gmail.com

leuk om het verslag te lezen. De foto`s had ik al eerder gezien niettemin heb ik weer genoten. Costa Rica is het volgende landje wat jullie gaan bezichtigen. Ben benieuwd naar de volgende verhalen en foto`s. Groetjes van ons.

margo.van.den.eerenbeemt@gmail.com

Vergeet nog een belangrijke vraag voor Susan. Hoelang blijven jullie op de chocolade-boerderij? Lijkt mij heel moeilijk om daar te vertrekken.

Frans Henraat

Hebben jullie je schema aangepast?

Tante Marleen en ome Arnoud

Hallo Susan en Jimmy, leuk om jullie verhalen te lezen . Sorry voor de wat latere reactie maar ome Arnoud dacht dat hij mij had verteld dat jullie je reisverhalen aan ons gestuurd hadden. Maar dat was dus niet zo.
Wij wensen jullie nog veel plezier en heel mooie indrukken van alles wat jullie te zien krijgen. Wij willen nog heel graag mee genieten.
Veel liefs van ons en geniet er samen van. Xx

xxPeter en Carla

Hallo Susan en Jimmy
Leuk om jullie verhalen te lezen
en jullie foto's te bekijken.
nog een fijne vakantie !!!