susanjimmy.reismee.nl

13 dagen VS

Aangezien de Amerikanen zo van de statistieken zijn, hierbij onze 'statistics':

• 3 steden (NY, Chicago en Greenbay)
  • 3 sportevenementen (US Open, Yankees, Greenbay Packers)
  • 4 vluchten plus 3 gecancelde vluchten
  • Gemiddeld 15 wandel-km's per dag (=21.024 stappen)
  • 248 gemaakte foto's

2 september was het dan zover! 10 jaar na onze eerste 'wereldreis' (toen ieder apart) opnieuw 4 maanden de wereld over. Wat een bofkonten!

Click hier voor de foto's!

New York

In New York hebben we twee fantastische sportevenementen bijgewoond; de Yankees vs Boston Red Socks (grote rivalen) en de US Open (Roger Federer en Madison Keys). Wat een geweldige entourage! Verder uiteraard een aantal gebruikelijke toeristische attracties bezocht en de jetlag achter ons gelaten.

Onderweg van NY naar Chicago bijna onze vlucht gemist.. wat een chaos op JFK. Met 11 minuten op de klok rennen over het vliegveld. Uiteindelijk bleek toen we eenmaal in het vliegtuig zaten (nog nat van het (angst)zweet) dat we 2,5 uur vertraging zouden hebben door een onweersbui in Pennsylvania.

Chicago

Chicago was prachtig! De stad Chicago staat voor ons op nummer 1 in vergelijking tot NY. Perfect voor een citytrip. We hebben twee guided walking tours gedaan waarbij we meer te weten zijn gekomen over de architectuur en (muziek) historie van de stad. Uiteraard hebben we ook de Chicago Deep Dish Pizza uitgeprobeerd! Zie de foto's!

Greenbay

Er is al veel over gezegd.. de openinggame bijwonen van de Greenbay Packers (American Football) was toch wel de droom van Jimmy. Wat een bizarre ervaring was dit! De stad Greenbay IS de Greenbay Packers. Zodra je arriveert op het vliegveld zie je dat IEDEREEN gekleed is in Green en Gold (de club kleuren). Van de buschauffeur tot de 90 jarige oma zittend op haar rollator, baby's, restaurant personeel, zelfs honden! De meesten zullen ook eigenaar zijn van hun zo geliefde club, want ze hebben geen groot eigenaar. Iedereen kan aandelen krijgen, het is publicly owned.

Greenbay heeft ons daarnaast de all-American experience gegeven. Grote brede straten, mega auto's, hele grote porties veel te vet en suikerrijk voedsel (en daardoor veel hele, hele dikke mensen), geen hoogbouw, huizen met veranda's, overdreven vriendelijkheid en overal Amerikaanse vlaggen. We kwamen terecht in een hechte gemeenschap die enorm trots is op hun stad en club en het geweldig vinden als ze horen dat jij de moeite hebt genomen om vanuit Nederland naar hun stad af te reizen.

3 uur voor de wedstrijd het tailgaten meegemaakt. Iedereen staat te BBQ-en vanuit zijn auto en heeft daarnaast grootverpakkingen bier, worst, pretzels etc. bij zich. De fans van de tegenstanders lopen hier vrolijk tussendoor en krijgen ook nog eens een koud biertje uit de meegenomen koelbox aangeboden van de Packers fans.

De start van de wedstrijd maakte erg veel indruk, Het Amerikaanse volkslied werd live gespeeld op een mondharmonica, terwijl er op het veld een immens grote, wapperende Amerikaanse vlag werd vastgehouden door tientallen mensen. Oud-militairen en spelers luisterden in stilte met hun hand op het hart naar het volkslied. De stilte werd gevolgd door een oorverdovend applaus geproduceerd door de 80.000 mensen in het stadion terwijl er twee straaljagers overvlogen. Ik begrijp dat in NL ondertussen vrolijk verder wordt gedebatteerd over het Nederlandse volkslied. Geloof me, hier weten ze prima wat patriotisme is. En eerlijk is eerlijk... het was een kippenvel moment! Dat de wedstrijd met winst werd afgesloten maakte het plaatje compleet.

Geen Cuba!

Nu het minder goede nieuws: we gaan niet naar Cuba. Onze vlucht via Miami naar Costa Rica is geannuleerd gezien orkaan Irma. Hierdoor kunnen we ook onze vluchten niet meer halen naar Cuba. Aangezien de situatie daar op dit moment onrustig is, hebben we besloten onze reis aan te passen. Aanstaande donderdag vliegen we naar San Jose en kijken we of we wellicht Panama of Nicaragua nog aandoen.

Frans Henraat

Ik zou Cahuita in zuid oost Costa Rica inplannen, vlak bij een mooi stuk van Panama. Het mooiste strand van Costa Rica, mooi relaxed dorpje met een beetje Caribian rafta sfeer. Muziek 's avonds en een goede keuken met kreeft e.d.

Frans Henraat

Nicaragua is een erg arm land met mensen bedelend. Ik ben er geweest, naar Granada. Ze stolen de zijspiegels van mijn geparkeerde auto. Strand aan het meer met omgeving was smerig. Panama is tamelijk welvarend en beter verzorgd, mooie stranden in het noorden en goede voorzieningen.

margo.van.den.eerenbeemt@gmail

Wat een leuke verrassing gisteravond heerlijk om met jullie te kletsen over de afgelopen week. Wel jammer dat de trip naar Cuba niet doorgaat. Zo zie je maar je kunt alles regelen tot in de puntjes en dan kan het toch nog mis gaan. Ik kreeg ook kippevel toen ik het filmpje zag van de opening. Geniet nog een paar dagen van de groene gekte in Greenbay en we horen wel als jullie in San Jose zijn. De groetjes van ons Pa Piet en Mux en niet te vergeten ZOEF :-)